Alle produkter
Købes oftest
Meest gekocht
Bedst bedømte produkter
Best beoordeelde producten
Rådgiver
Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.
Interessante fakta om droner og coptere
Enhver, der nogensinde har kontrolleret en quadrocopter, ved, hvor sjovt det er. Men ikke alle ved, hvad du skal overveje, når du bruger en copter eller en drone.
Droner - de flyvende allroundere
Det fungerer ikke uden forsikring
Juridiske krav til brug af droner
BMVI-informationsbrochure
Droner - de flyvende allroundere
Multicopters som Tricopter, Quadrocopter, Hexacopter eller Octocopter har haft en stigende popularitet i årevis. Mens de første modeller var mere til elektronik- eller modelflyspecialister, er moderne copters eller droner nu teknisk perfekte, så alle kan kontrollere dem på en legende måde. Enhver forudgående viden om modelflyvning er ikke længere påkrævet. Udpakning, opladning og flyvning er det aktuelle motto.
Så at dette virkelig fungerer så let som beskrevet i reklamen, sikrer komplekse gyrosystemer i copteren en absolut stabil flyveopførsel. Et indbygget kompas og muligheden for at modtage navigationssatellitter gør det også muligt for moderne coptere at udføre autonome flyvningsmanøvrer eller automatisk finde vej tilbage til startpunktet.
Derudover installerer selv de enkleste kopimaskiner bedre og bedre kameraer, som gør det muligt at tage meget gode luftfoto selv i det lavere prisklasse. Hvis kameraerne også er monteret på stabiliserende gimbals, skaber selv amatørfilmskabere strålende flyvideoer, som kun ville have været muligt for år siden med et gigantisk budget og den mest komplekse teknologi.
Men så smuk som den moderne teknologi er, er der nogle vigtige punkter, der skal overholdes, når man bruger koptere eller droner.
Det fungerer ikke uden forsikring
Da privat såvel som kommerciel drift af koptere eller droner indeholder et betydeligt risikopotentiale, er disse modeller omfattet af en obligatorisk forsikring. Det betyder ikke noget, om det er en billig entry-level-model eller en high-end-copter med et 4K-kamera.
Af denne grund skal du tjekke med dit ansvarsforsikringsselskab inden den første start, i hvilket omfang brugen af din copter er dækket af den eksisterende forsikring. Om nødvendigt kan en passende forsikring tegnes gennem den tyske modelaviation Association, så tredjepartsskader forårsaget af dronens nedbrud eller muligvis ukontrolleret flyopførsel er pålideligt dækket.
Selv hvis forsikringen opkræver hobbyfonden med et par euro, i tilfælde af skade, er dette beløb uforholdsmæssigt højt for de faktisk afholdte omkostninger.
Juridiske krav til brug af droner
Drone-forordningen, der trådte i kraft den 7. april 2017, regulerer brugen af multicopters og droner. Og dette er hovedpunkterne:
Flyvezoner
Droner må ikke bruges overalt. Der er områder, hvor brugen af droner er forbudt, eller som en minimumsafstand på 100 m skal opretholdes. Disse inkluderer:
- Ankomster og afgange områder i lufthavne
- Hoved trafikruter såsom motorveje og travle trafikruter
- Udsætningssteder for redningsarbejdere eller politiet
- Naturreservater
- Forsamlinger af mennesker
- Industrianlæg
- Militære sikkerhedsområder
- Institutioner fra føderale eller statslige myndigheder
- Boligmark (uden ejerens udtrykkelige tilladelse)
Flyhøjde
Uden for modelflyvepladser kan droner og multicopters kun klatre op til en maksimal flyvehøjde på 100 m. Brug over 100 m-grænsen er kun tilladt med en officiel fritagelse fra luftfartsmyndigheden i den respektive føderale stat. På modelflyvepladser med en generel tilladelse til stigning af flymodeller, hvor en flyvedirektør overvåger de aktuelle flyoperationer, kan copter også opereres over en højde af 100 m.
Startvægten
Under startvægten versteht man das Gewicht der Drone inklusive batteri, kamera og alle vedhæftede filer. Dabei hat der Gesetzgeber die Drohnen in unterschiedliche Gewichtsklassen eingeteilt und mit entsprechenden Auflagen verbunden, die ab dem 1. oktober 2017 in Kraft treten:
Startvægten fra 250 g
Alle koptere og droner med en startvægt på 250 g eller mere er underlagt mærkning. I dette tilfælde skal et permanent og brandsikkert klistermærke med ejerens navn og adresse placeres på et synligt sted for hurtigt at finde den person, der har forårsaget skaden.
Startvægten fra 2 kg
Alle koptere og droner med en startvægt på 2 kg eller mere er underlagt mærkning, og operatøren / piloten skal have bevis for viden. Dette bevis på viden om håndtering af droner kan opnås ved en undersøgelse hos et organ anerkendt af Federal Aviation Office eller af en luftsportforening. Denne video viser, hvordan beviset for viden kan opnås fra den tyske model for luftfartsforening.
Intet bevis for viden er påkrævet for betjening af en copter, der vejer mere end 2 kg på en modelflyveplads med en luftfartstilladelse og flyvechef. Hvis der ikke er nogen flyvedirektør, fordi dronepiloten er alene på flyvepladsen, skal han have bevis for viden for at få lov til at starte.
Startvægt fra 5 kg
Alle koptere og droner med en startvægt på 5 kg eller mere kræver en opstigningstilladelse. Den respektive statslige luftfartsmyndighed skal ansøge om stigningstilladelse.
Startvægten fra 25 kg
Droner eller koptere med en startvægt på over 25 kg er ikke tilladt.
Natteflyvning
Betjener en drone eller copter om natten ist underlagt tilladelse. Die erforderliche Erlaubnis ist bei denStatlige luftfartsmyndigheder zu beantragen.
Dodge pligt
Koptere, droner og endda modelfly er forpligtet til at undgå bemandet fly og ubemandede frie balloner.
FPV flyver
Grundlæggende skal droner og koptere under 5 kg ses inden for operatørens syn. Flyvninger med videobriller er kun tilladt, hvis flyet ikke er tungere end 250 g, og den maksimale flygehøjde er 30 m, eller hvis en anden person ser dronen i syne og henleder operatørens opmærksomhed på forestående farer. I dette tilfælde betragtes dette som operation inden for operatørens syn.
Kommerciel brug af droner
Indtil videre brug for kommercielle brugere von unbemannten Luftfahrtsystemen immer eine Aufstiegserlaubnis. Ligegyldigt hvor tung dronen brugt var. Mit der neuen Regelung ist under en samlet masse på 5 kg uden tilladelse mehr erforderlich. Selbstverständlich gilt auch hier die Højdebegrænsning på 100 m uden for godkendte modelflyvepladsersowie die Kennzeichnungs- und Kenntnisnachweispflicht.
Dette er dog ikke beviset for viden§21e i lufttrafikreglerne, der let kan købes online fra den tyske modelaviation Association hvis det er nødvendigt. Der kræves et bevis på viden til kommerciel brug§21d i de krævede lufttrafikregler, som kun kan erhverves fra et organ, der er anerkendt af LBA.
Hvis den anvendte drone er tungere end 5 kg eller skal flyves højere end 100 m eller uden for piloten, kan den respektive statslige luftfartsmyndighed udstede en særlig tilladelse.
BMVI-informationsbrochure