Alle produkter
Købes oftest
Meest gekocht
Bedst bedømte produkter
Best beoordeelde producten
Rådgiver
Teksten forneden er maskineoversat fra den tyske originaltekst.
RC motorer - kraftleverandørerne i modelfremstilling
Modelfremstilling er som det virkelige liv: Under emhætterne på slanke sportsvogne, elegante aerobatiske fly eller lynhurtige racerbåde skal et kraftfuldt drev give fremdrift, der passer til ens klasse. Ellers kører eller flyver sjov falder meget hurtigt ved vejkanten. Hvor godt hobbyfolk, tinkere og modelbyggere bogstaveligt talt kan trække på hele drevet. Så det er ikke underligt, at nogle modeller har køre- og flyegenskaber, som originalernes ejere kun kan drømme om.
Interessante fakta om RC motorer
Hvilket drev er det rigtige drev til min model?
Hvad er bedre: elektrisk motor eller forbrændingsmotor?
Hvad er fordelene ved et drevsæt?
Hvornår er der behov for en gearmotor?
Modelfremstillende dampmaskiner
Hvilket drev er det rigtige drev til min model?
For et par år siden var dette spørgsmål ikke et spørgsmål. Fordi højrevirerende forbrændingsmotorer, der blev fyret med methanol, olie og masser af nitro, flyttede modelbiler og flymodeller muntert rundt og spredte til deres ejers glæde en tilsvarende baggrundsstøj med de tilhørende udstødningsdråber. Og det var en god ting i årtier. Forbrændingsmotorer blev tilbudt i en lang række designs og størrelser og blev løbende forbedret gennem årene. Så et stort antal modelproducenter besluttede at bruge methanolmotorer til højtydende bil- og flymodeller. For at undgå de undertiden ubehagelige støjemissioner fra de to-taktsmotorer med højt omdrejningstal blev firetaktsmotorer også brugt i modelfly, som havde en betydeligt mere behagelig kørestøj.
Ja, det er rigtigt, modellerne blev gennemblødt fra forsiden til bagsiden med den resterende olie fra udstødningen, men for mange år siden var det heller ikke meget bedre med den elektriske gruppe: Samlermotorer blev kørt ved ydelsesgrænsen - og nogle gange endda over for at opnå rimelig nyttige fly- og køreegenskaber. Tunge NiCd- eller NiMH-batterier blev brugt som strømforsyning, og motorens børsteild var ansvarlig for mange forstyrrelser af fjernbetjeningssignalerne. Som et resultat tilbød det elektriske drev stadig masser af plads til forbedringer.
Hvilket er bedre: elektrisk motor eller forbrændingsmotor?
Det elektriske drev af bil-, fly- og skibsmodeller har oplevet en reel revolution i de senere år. Fordi med den nye teknologi er alt blevet meget bedre. I modelfly er propellerne nu monteret direkte på børsteløse eksterne rotorelektromotorer med højt drejningsmoment, og teknisk sofistikerede hastighedsregulatorer overtager den følsomme måling af drivkraften. I bilmodeller leverer højhastigheds børsteløse interne rotormotorer den nødvendige effekt, når de accelererer. Og fordi de nye børsteløse motorer (børsteløs = børsteløs) ikke kræver motorbørster, er radiointerferens fra børsteild en levn fra fortidens dage.
Men strømforsyningen til elforsyningerne fungerer nu også bedre. Dette skyldes, at dette i dag gøres ved hjælp af LiPo-batterier med høj kapacitet, som muliggør lange driftstider og høj ydeevne.
Enhver, der mener, at forbrændingsmotorer er helt forsvundet fra scenen, tager fejl. Når alt kommer til alt, tilbyder disse motorer utvivlsomt enestående fordele, som mange modelbyggere sætter pris på.
Op til 100 km / t takket være det kraftige elektriske drev
Elektrisk drev | Forbrændingsmotor | |
---|---|---|
Fordele: | Nem håndtering ideel til begyndere | Høj kapacitet |
Lav støjemission muliggør brug i boligområder | Lange driftstider takket være lavt forbrug | |
Ingen forbrændingsrester (modellen forbliver ren) | Klar til brug igen efter en kort tankningspause | |
Høj kapacitet | Driftsstøj, der matcher modellen | |
Hurtig levering af tjenesten | ||
Motoren kan også overtage bremsefunktionen | ||
Børsteløse motorer er vedligeholdelsesfrie og slidfrie | ||
ulempe | Drift kræver opladet batteri | Ikke tilladt overalt på grund af støjemissioner |
Udskiftelige batterier er nødvendige til længere brug | Olierester på modellen | |
Opladere af høj kvalitet er nødvendige til hurtig opladning | Grundlæggende viden om håndtering af motoren eller justering af karburatoren er påkrævet | |
Drivbatterier er ældede | Forsinket gasrespons på grund af design | |
Manglende eller forkert motorstøj på prototypiske modeller | Regelmæssig vedligeholdelse og pleje |
Som du kan se, har begge drevvarianter lydfordele og heller ikke skjulte mangler. I sidste ende skal hver modelproducent selv bestemme, hvilket drevkoncept han gerne vil bruge i sin model.
I praksis er der imidlertid en klar tendens mod elektriske drev, fordi disse drev er meget lettere at bruge. Med hensyn til ydeevne har de børsteløse elektriske motorer nu fanget forbrændingsmotorer, hvis ikke at sige overhale dem. Benzinmotorer med stor slagvolumen bruges kun stadig i store modeller.
Hvad er fordelene ved et drevsæt?
Hvis du har valgt en elmotor, opstår spørgsmålet, hvilken controller / hastighedsregulator, der er bedst for den valgte motor.
Dette spørgsmål, som ofte er vanskeligt at besvare, kan let undgås, hvis du beslutter dig for et drevsæt. Disse sæt indeholder en motor, der matcher modellen og hastighedsregulatoren eller hastighedsregulatoren, der passer perfekt til motoren. Sættene til modelfly inkluderer også propellerne i leveringsomfanget.
I et drevsæt er komponenterne perfekt tilpasset hinanden.
Vores praktiske tip:
Modelbiler kan indstilles vidunderligt med et børsteløst drevsæt! Hvis din køretøjsmodel på en skala fra 1:10 er udstyret med en simpel kollektormotor (elmotor med kulbørster eller glidekontakter) i størrelse 540 fra fabrikken, vil du snart have mere strøm. Et børsteløst sæt kan let bruges til at afhjælpe dette. Motorens monteringshuller er identiske, så den børstede motor kan udskiftes med den børsteløse motor uden større ændringer. Den eksisterende børstede controller til opsamlingsmotoren udskiftes med den børsteløse controller fra sættet. Og i stedet for NiMH-batteriet giver et LiPo-batteri den optimale strømforsyning.
Vigtigt!
Bemærk motorhastigheden. Hvis den børsteløse motor har en betydeligt højere hastighed end den tidligere anvendte børstemotor, skal der anvendes en mindre motorhjul. Først da er den børsteløse motor i stand til at nå sin nominelle hastighed og maks. at indsende mulig service.
Hvornår er der behov for en gearmotor?
På grund af sin konstruktion er en elektrisk motor designet til en bestemt hastighed (nominel hastighed), hvor den fungerer mest effektivt. I en flymodel med direkte kørsel fungerer en børsteløs motor med en hastighed på mindre end 10.000 omdrejninger pr. Minut, mens elmotoren i en lille aerobatisk helikopter har op til 40.000 omdrejninger pr. Minut på motorakslen. Af denne grund er kV-værdien angivet for børsteløse motorer. Denne værdi angiver omdrejningerne pr. Volt. Betjenes en motor med 600 kV på et tre-cellet LiPo-batteri med en nominel spænding på 11,1 V, når motoren et maks. Hastighed på 6660 omdrejninger pr. Minut.
Hvis du læsser en elmotor så tungt, at den ikke formår at nå sin ”feel-good hastighed”, skal du forvente negative konsekvenser. Strømforbruget stiger enormt, hvorved motoren, hastighedsregulatoren og også batteriet bliver meget varme og kan blive beskadiget. I dette tilfælde skal der anvendes et reduktionsgear, eller gearreduktionen, der allerede findes i en modelhelikopter eller i en modelbil, skal tilpasses ved hjælp af motorhjulet.
Elektriske motorer med opstrømsgear bruges til funktionel modelkonstruktion, for eksempel til at drive larvekæder eller til at gennemføre alle slags langsomme rotationsbevægelser. Fordelen ved gearmotorer er åbenbar, gearene er en kompakt del af motoren, hvilket gør montering meget lettere. Gearmotorer med samme konstruktion tilbydes ofte med forskellige gearforhold, hvilket gør det meget let at finde den perfekte motor.
Med lidt kunsthåndværkstalent og et sikkert instinkt kan du endda konvertere en quadrocopter til en flyvende discokugle med en lille gearmotor, der drejer bolden.
Her kan du se spejlkuglen quadrocopter i aktion. Start og landing fandt sted på en terrasse, hvor spejlkuglens lyspunkter på stenpladerne tydeligt kan ses.
Modelkonstruktion dampmaskiner
Oprindeligt opfundet i det 18. århundrede til dræning af miner, er dampmaskiner kontinuerligt forbedret og videreudviklet. På denne måde bidrog de et betydeligt bidrag til den første industrielle revolution, indtil de blev erstattet af elektriske og forbrændingsmotorer i begyndelsen af det 20. århundrede. Kun dampturbinerne har stået tidstesten og bruges stadig til at generere elektricitet.
Med en modelfremstillet dampmaskine i mindre skala kan du bringe de tekniske færdigheder fra svundne år tilbage til livet.
Som med de store modeller koges vand i en trykkedel, og et stempel flyttes med dampen. Stempelbevægelsen driver derefter et stort svinghjul.
Svinghjulets roterende energi kan overføres til en lang række værktøjer såsom save, bor eller bænksliber via en transmissionsmekanisme med drivspiraler. Ligesom det blev praktiseret for århundreder siden.