Alle produkter
Købes oftest
Meest gekocht
Bedst bedømte produkter
Best beoordeelde producten
Rådgiver
Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.
Ting, der er værd at vide om Spur N
Eksklusive produkter N gauge
Hvad skal du passe på, når du bygger et N-gauge-system?
Hvilket tilbehør er der til N gauge?
Det er let at komme i gang - den rigtige sporbredde findes hurtigt
Beskrivelse af udstyr til rullende materiel
Ofte stillede spørgsmål: De mest almindelige spørgsmål om N-gauge-systemer
Historie kommer til live her - en oversigt over epokerne
Eksklusive produkter N gauge
Her finder du altid de aktuelle eksklusive produkter til dit N gauge-system til udvidelse, udveksling eller indsamling - så individuel som du er!
Hvad skal du passe på, når du bygger et N-gauge-system?
- Planteplacering
- Form for layout
- Planlægning af sporlayoutet
- Planteets tema og epoke
- Valg af landskab
- farveforløb
- Kurver og serpentiner
Hvilket tilbehør er der til N gauge?
Køretøjer & Figurer | Conrad online shop tilbyder malede og umalerede figurer. For køretøjer kan du vælge mellem biler, lastbiler, busser og erhvervskøretøjer. En komplet infrastruktur kan designes med adskillige tilbehør til vejbyggeri såsom gader, brosten, parkeringspladser og belysningssystemer. |
Bygningskonstruktion | Centret i en modelbygningsfacilitet er selvfølgelig togstationen og andre togbygninger. Derudover er der adskillige by- og landsbybygninger samt industrielle og kommercielle bygninger i butikken. Hegn, murværk og tilbehør til dekorationer sikrer et realistisk display. |
Skinnelægning | Sporene danner livslinjerne i en modeljernbanelayout. Vigtige producenter som Fleischman, KATO eller Minitrix er tilgængelige. |
Lyssignaler | Med vores tilbud kan komplette lyssignalsystemer let implementeres. Der findes forskellige signalsæt, lampesæt og individuelle lamper. |
Vogne | Du finder også kendte producenter af jernbanevogne: person- og godsvogne fra Fleischmann, Arnold, Minitrix og KATO. |
Tog og lokomotiver | Tog og lokomotiver bringer jeres jernbanelayout op til liv. |
Det er let at komme i gang - den rigtige sporbredde findes hurtigt
Den rigtige måler– schnell gefunden
Vores størrelsestabel med tilhørende detaljerede beskrivelser tjener som grundlag for din beslutning. Bare find ud af, hvad der passer bedst til dig. Og uanset hvilket spor du følger eller hvilke signaler du sender, er vi glade for at hjælpe og rådgive dig!
Størrelse IIm - den store udendørs attraktion
Måleren IIm er en kopi af den smalle måler (måler) i en skala fra 1: 22,5. Det omtales ofte som G-måler, der stammer fra anvendelsesområdet, haven.
Størrelse H0 - klassikeren til det krævende
Detaljeringsniveauet og køreegenskaberne på denne 1:87-skala i en skala kan ikke længere overskrides. Mens de fleste producenter er afhængige af to-jerns jævnstrømssystemet, har firmaet Märklin været den eneste store serieproducent, der har tilbudt det beviste mellemledende vekselstrømssystem i mange år.
Størrelse TT - den traditionelle "mellembane"
Sporet TT (1: 120) kommer fra "Table Top" og er udviklet i mange år i løbet af delingen af Tyskland kun i øst. I de senere år har TT-skalaen igen etableret sig som en central jernbane - fra centrum af Tyskland.
Størrelse N - i det mindste rum
Med størrelse N (1: 160) kan du designe store systemer med et lille fodaftryk. Sammenlignet med H0 kræves kun en fjerdedel af området.
Størrelse Z - den lille fascination
Det mindste seriemodeltog i verden i skala 1: 220 blev introduceret af Märklin i 1972 og har været det ultimative højdepunkt lige siden.
Størrelse (nominelle størrelser) | Skala (i mm) | Model / sporbredde (i mm) | Prototype / sporbredde (i mm) |
LLM | 1: 22,5 | 45 | 1000 |
1 | 1.32 | 45 | 1435 |
0 | 1:45 ** | 32 | 1435 |
0m | 01:45 | 22,5 | 1000 |
00 * | 1:76 | 19 | 1435 |
EM; | 1:76 | 18 | 1435 |
00 | 1:76 | 16,5 | 1435 |
H0; | 1:87 | 16,5 | 1435 |
H0m | 1:87 | 12 | 1000 |
H0n3 | 1:87 | 10,5 | 915 |
H0e | 1:87 | 9 | 780 |
H0n2 | 1:87 | 7 | 610 |
TT | 1: 120 | 12 | 1435 |
N | 1: 160 | 9 | 1435 |
Z | 1: 220 | 6,5 | 1435 |
* I henhold til standarderne i USA, ** USA 1:48, Frankrig også 1: 43,5.
Lægger du særlig vægt på en epok-passende scenestruktur? Alle varer i vores katalog er markeret med symboler, der fortæller dig med et øjeblik det respektive udstyr, måler og æra. Vores praktiske vejledning hjælper dig med at finde dig hurtigt rundt.
Beskrivelse af udstyr til rullende materiel
Blot et topsignal foran
Blot et topsignal, ændres med kørselsretningen
Dobbelt forlygter foran
Dobbelt forlygter foran og bag
Dobbelt forlygter, ændres med kørselsretningen
Tre forlygter foran
Triple forlygter foran og bag
Triple forlygter, ændres med kørselsretningen
En rød baglygte
To røde markeringslamper
Triple forlygter og to røde markeringslys skifter med kørselsretningen
Dobbelt forlygter og to røde markeringslys skifter med kørselsretningen
Triple forlygter og et hvidt markeringslys skifter med kørselsretningen
Kort koblingslink
Skift DC-hjulssæt
Skift vekselstrømshjulssæt
DC lokomotiv
AC lokomotiv
Med indbygget indvendig belysning
Forberedt til indvendig belysning.
Med indbygget interiør
Skiftes til køreledning
Lokomotivets chassis lavet af metal
Lokomotivets chassis og struktur er hovedsageligt lavet af metal
Chassis til bilen lavet af metal
Bilens chassis og karosseri er hovedsageligt lavet af metal
Digital grænseflade
Digital lokomotiv
Med indbygget lydelektronik
Billedet viser et eksempel- eller modelfoto
Beskrivelse af sporopgaven, også rullende
materiale
For spor eller størrelse Z (skala 1: 220)
For spor eller størrelse N (skala 1: 160)
For spor eller størrelse TT (skala 1: 120)
For spor eller størrelse H0E (skala 1:87)
For spor eller størrelse H0m (skala 1:87)
For spor eller størrelse H0 (skala 1:87)
For spor eller størrelse 1 (skala 1:32)
For spor IIm (LGB, skala 1: 22.5) (mundtligt: havebane)
For IIm
Beskrivelse af epokens egnethed af køretøjer, lys, bygninger, udstyrsudstyr og rullende materiel
Kan bruges fra epoke I
Kan bruges fra æra II
Kan bruges fra Era III
Kan bruges fra epoke IV
Kan bruges fra epoke V
Kan bruges fra epok VI
Ofte stillede spørgsmål: De mest almindelige spørgsmål om N-gauge-systemer
Hvordan ser en fornuftig ruteplanlægning ud?
En almindelig begynders fejl i modeljernfremstilling er at pakke den tilgængelige overflade med spor og kontakter. Spor er ikke bare der, de er en nyttig måde at forbinde steder på. Opstillingen af en modeljernbane skal også være lige så nyttig. Mange internetprogrammer i dag hjælper med sporplanlægning.
Hvordan undgår jeg tekniske fejl, når jeg bygger modeljernbaner?
Meget enkel: prøv det! Bygning af bygninger, æglægning, ballast, produktion af landskabsdele eller ledninger - alt dette kræver erfaring og dygtighed. Det er derfor nødvendigt at prøve teknikkerne på små dele, før du kan bygge en komplet del af jernbanen.
Hvad hvis jeg mister tålmodigheden midt i projektet?
Du skal være i stand til at bevare din entusiasme i lang tid det tager at bygge en modeljernbane. Derfor skal du sørge for, at de elskede tog kan køre så hurtigt som muligt, små dele af landskabet er afsluttet, og du kan allerede nyde detaljerne i disse hjørner.
Historie kommer til live her - en oversigt over epokerne
For de fleste modeljernbaner er opmærksomhed på detaljer den største attraktion af deres hobby. Dette er den eneste måde at skabe modeljernbaneverver, der bringer et rigtigt stykke historie til live. På denne side finder du jernbanens historie i Tyskland, opdelt i seks epoker - fra den regionale private jernbane- og statsbanegang i det 19. århundrede til grænseoverskridende fusion af moderne europæiske jernbaneselskaber. Perioderne er markeret med romertal i henhold til NEM 800 (= standard for europæiske jernbanemodeller). Væsentlige ændringer i udseendet i en epoke er yderligere opdelt i såkaldte "perioder" og angivet med små bogstaver (f.eks. "Epok IV b").
Epok I / 1835 til 1920
I løbet af statens jernbaner blev der skabt adskillige statslige og private jernbaner, nogle med omfattende rutenetværk og senere de første statsbaner. Tidsperioden er kendetegnet ved en række køretøjstyper, farver og bogstaver. Derudover blev der introduceret økonomisk varm dampteknologi og trykluftsbremser.
Epok II / 1920 til 1949
Denne periode var præget af overgangen mellem staten / statens jernbaner til det tyske stats jernbaneselskab (DRG). Der blev introduceret ensartede ærmepuffere og personbiler. Mangfoldigheden af køretøjer blev reduceret med standarddesign. I slutningen af æraen var der Anden verdenskrig med dens forskellige specialkøretøjer til militære formål.
Epok III / 1949 til 1970
Denne periode repræsenterer den uafhængige udvikling af to jernbanevirksomheder i de tyske stater. Den unge Deutsche Bundesbahn (DB) voksede hurtigt - på samme tid blev betegnelsen Deutsche Reichsbahn (DR) bevaret for DDR-jernbaneselskabet. Hos DB måtte damplokomotiver i stigende grad give plads til mere effektive diesel- og elektriske lokomotiver. DR konverterede damplokomotiver til kulstøvfyring og anskaffede nye diesellokomotiver og dobbeltdækkerbiler i serie.
Epok IV / 1970 til 1990
Efter at omstillingen til diesel- eller elektrisk drev i vid udstrækning var afsluttet markerede denne epoke begyndelsen på en europæisk, computerkompatibel UIC-mærkning af alle køretøjer. Denne proces trækkede over flere år, så en sammenstilling af gamle og nye etiketter kunne ses i denne periode. Derudover blev InterCity-forbindelserne i almindelig trafik og nye tariffer som "Pink Times Travel" indført. I DR blev damplokomotiver kun lejlighedsvis brugt på standardsporet.
Epok V / 1990 til 2006
I årene efter efteråret 1989 blev Deutsche Reichs- und Bundesbahn gradvist fusioneret til dannelse af Deutsche Bahn AG. Derfor kunne sammenlægningen af forskellige farver og logovarianter også observeres i denne æra. Den hurtige forbindelse til ICE blev introduceret på nye ruter og nye farvekoncepter. Fra nu af er disse ikke længere baseret på designet, men på anvendelsesområdet og signaliserer "moderne tid" for moderne jernbaner. I næsten alle europæiske lande begyndte folk at tænke på grundlæggende omstruktureringer, såsom vippeteknologitog.
Epok VI / 2006 indtil i dag
Den moderne tid er især kendetegnet ved liberaliseringen af jernbanetransport i Europa og grænseoverskridende konvergens af højhastighedsruter til persontransport. Jernbanekøretøjer skal overholde europæiske jernbanestandarder til international brug. Selvom der ikke er nogen ensartet designede farvekoncepter og identifikationsadresser, bør et nyt 12-cifret UIC-nummereringsskema gøre det muligt at tildele køretøjerne klart.