Rådgiver
Teksten forneden er maskineoversat fra den tyske originaltekst.
Interessante fakta om motorkondensatorer
Motorkondensatorer bærer dele på såkaldte kondensatormotorer, en undergruppe af elektriske motorer. Der skelnes mellem driftskondensatorer og startkondensatorer.
Takket være den billige udskiftning af en motorkondensator kører elmotorer på små enheder med 230 volt som pumper, plæneklippere eller gulvslibere ofte jævnt i lang tid. Udvekslingen skal dog kun udføres af en specialist, fordi der er et par ting at overveje.
Hvordan fungerer motorkondensatorer?
Hvilke motorkondensatorer er der?
Forsigtig: Livsfare: Motorkondensatorer bør derfor kun udskiftes af fagfolk
Hvornår skal en motorkondensator udskiftes?
Find en passende erstatning for en motorkondensator
Hvordan fungerer motorkondensatorer?
Motorkondensatorer er de samme komponenter i kondensatormotorer, som igen hører til elmotorer. De drives som vekselstrømsmotorer med 230 volt husholdningselektricitet. Motorkondensatorer er normalt placeret på ydersiden af elmotoren under et separat metalafdækning.
Vores praktiske tip: Fordele ved en motorkondensator
Kondensatormotorer opnår kun omkring 65 procent af output fra trefasede asynkronmotorer. Ikke desto mindre er de populære som motorer med lav vedligeholdelse til den normale husstandsspænding på 230 volt til enheder såsom plæneklippere og pumper.
Kondensatormotorer har to viklinger, hvilket resulterer i den nominelle spænding på 450 volt under drift. Den første af de to viklinger leveres direkte fra lysnettet, mens den anden vikling er serieforbundet bag den. Betjeningskondensatoren på den anden vikling genererer den ekstra fase, der kræves til selve det roterende felt gennem en 90 graders fasevinkel.
Hvilke motorkondensatorer er der?
De to varianter tilbydes som typer:
Radielt kablede motorkondensatorer med to tilslutningskabler
Motorkondensatorer med stikforbindelse for nem udskiftning
Kondensatormotorer kræver mindst en kørende kondensator og undertiden en ekstra startkondensator.
- Betjeningskondensator: Betjeningskondensatoren er permanent forbundet til motorterminalkortet. Han er i konstant drift. Hvis der er to kondensatorer, er den kørende kondensator designet til at være mindre end startkondensatoren.
- Startkondensator: Startkondensatoren er ikke altid tilgængelig. Maskiner, hvor det er installeret, er normalt tunge eller skal arbejde mod højt tryk, såsom slibemaskiner eller kompressorer. Startkondensatoren tændes parallelt med kørekondensatoren, når motoren starter for at opnå et højt drejningsmoment. Forsigtig: Når motoren har nået sin nominelle hastighed, skal startkondensatoren være slukket, ellers brænder den elektriske motor ud.
Forsigtig: Livsfare: Motorkondensatorer bør derfor kun udskiftes af fagfolk
Kondensatorer er passive komponenter, men de kan gemme elektrisk energi i farlige mængder! Et elektrisk stød fra en motorkondensator kan være meget mere alvorligt end det fra en normal stikkontakt. Arbejde med motorkondensatorer bør aldrig udføres af lægfolk.
Alle sikkerhedsforanstaltninger skal overholdes, når kondensatorens dæksel fjernes: Træk enheden ud af stikkontakten, træk en sikring ud, arbejd ikke i et fugtigt miljø eller med fugtige hænder, det er bedre at bruge specialværktøj.
Hvornår skal en motorkondensator udskiftes?
Motorkondensatorer er blandt sliddele med en begrænset levetid. Med en udskiftningskondensator fortsætter elmotorer ofte med at køre i lang tid uden problemer. De er tilgængelige billigt.
Tegn på en defekt motorkondensator kan være:
Den elektriske motor brummer eller rykker efter tænding, men kører ikke ordentligt eller kører slet ikke.
Den elektriske motor er hård eller magtesløs, når den startes, og hastigheden falder hurtigt under belastning. Elektromotoren kører i den forkerte retning. (Disse to tegn kan dog også indikere en defekt hjælpevikling.)
Når du leder efter en udskiftning, er den første ting at gøre at inspicere den defekte motorkondensator - under overholdelse af forskellige sikkerhedsregler:
Tilsyneladende skal defekte kondensatorer som perforerede, deformerede, bulede eller ødelagte kondensatorer udskiftes.
Nogle gange kan der allerede ses skader på kondensatorens låg, hvilket indikerer en mekanisk svækkelse.
Hvis isoleringen er beskadiget, fører tryk og høje temperaturer ofte til misfarvning af kondensatoren eller til pust med bulende deformationer.
Hvis der er store mængder olie eller andre væsker i fordybningen til kondensatoren, kunne disse have forårsaget kortslutning.
Hvis der lækker væske fra selve kondensatoren, er den bestemt defekt, og du skal udvise forsigtighed, da nogle af komponenterne kan være ætsende.
Hvis der ikke kan ses nogen klare skader, kan motorkondensatoren stadig være defekt. For yderligere test skal den fjernes, så den kan måles elektrisk med måleinstrumenter. For at gøre dette frakobles kondensatoren fra hjælpeviklingen og fjernes derefter fra motoren.
OBS: Sørg for, at selvom motorkondensatoren er fjernet, er den afladet elektrisk. Ellers er der en betydelig risiko for personskade og kan også ødelægge testudstyret.
Find en passende erstatning for en motorkondensator
Vores praktiske viden:
Tommelfingerreglen for dimensionering af motorkondensatorer er: 20µF pr. KW motoreffekt. Det er dog bydende nødvendigt, at du overholder alle specifikationerne nøje, når du bruger kondensatorer - ellers er der risiko for død.
På de fleste kondensatorer er de tekniske specifikationer for kapacitans i mikro-farrad (µF), for tolerancen i procent, for nominel spænding eller nominel spænding og for levetiden i driftstimer. Alternativt kan de relevante oplysninger også findes på motorens kondensatorens dæksel.
WB 40300 MK SH = typebetegnelse
30.µF = kapacitet
5% = tolerance
P0 = sikkerhedsklasse
AC 400 V B
AC 450 V C = levetidsklasser med forskellige spændinger
40/085/21 = klimaklasse
50 60 Hz = driftsfrekvens
Ofte er betegnelsen "driftskondensator", "motorkondensator" eller startkondensator, startkondensator, motorstartkondensator trykt direkte på den originale del. En driftskondensator må ikke udskiftes med en startkondensator, da den anden ikke er designet til kontinuerlig drift. I denne henseende er identifikationen DB til kontinuerlig drift af en driftskondensator og AB til den intermitterende drift af en startkondensator.
Sikkerhedsanvisning: Installer kun motorkondensatorer som reservedele, der har de samme elektriske parametre som den originale kondensator for ikke at fremkalde farlige hændelser med elmotoren. Hvis noget er uklart, skal du kontrollere driftsvejledningen til den pågældende enhed eller kontakte producenten af elmotoren.