Rådgiver
Teksten forneden er maskineoversat fra den tyske originaltekst.
Interessante fakta om køretøjslamper
Hvad er bil / lastbil lys?
Forskelle og særegenheder i bil / lastbil lamper
Særlige træk ved xenonlamper
Hvilke kriterier bruges til at skelne mellem køretøjs- og lastbillys i Conrad?
FAQ - ofte stillede spørgsmål om bil- / lastbillygter
Hvad er bil / lastbil lys?
Køretøjs- / lastbillygter er en del af det lovligt krævede sikkerhedsudstyr til køretøjer, der bruger offentlige veje. De sikrer, at det respektive køretøj kan genkendes af andre, og at føreren kan se i skumring og mørke eller dårlig sigt på grund af vejret. En anden anvendelse er den visuelle advarsel fra andre trafikanter, for eksempel til rednings- eller udrykningskøretøjer. Lyskilder bruges også i projektører eller arbejdslygter på specialudstyrede køretøjer. Specielt design til skjult lysstråling anvendes på militære køretøjer.
Lamperne er designet som glødelamper med en bred vifte af designs og teknologier. I de sidste par år har der været en hurtig udvikling, der har ført til helt nye typer køretøjs- / lastbilbelysning. I 2014 kom for eksempel det første produktionskøretøj med laserlys på markedet. Laserdioder genererer en blå laserstråle, der omdannes til hvidt dagslys med et lag af fluorescerende materiale.
Måleenheden for det samlede lys, der udsendes af en lyskilde, er lumen (lm). Effektivitetenη(Græsk bogstav Eta) af lyskilder er angivet med lyseffekten i lumen per watt (lm / W). Til sammenligning: effektiviteten af en halogenlampe er omkring 8 procent. Cirka 92 procent af energien går tabt gennem varmestråling. I tilfælde af gasudladningslamper opnås derimod på grund af xenongasfyldning og højspændingsdrift omkring 28 procent lysstråling via en ballast.
Lysets farvetemperatur måles i Kelvin (K). Farvetemperaturer over 4.000 K klassificeres som kolde farver (hvid / blålig), mens lave temperaturer (gullig til rødlig) klassificeres som varme. En strålende hvid glødelampe har for eksempel en varm hvid farvetemperatur på omkring 2.700 K.
Forskelle og særegenheder i bil / lastbil lamper
Xenonlamper til motorkøretøjer er strålingsemittere. Blandingen af de spektrale linjer resulterer i den synlige farve, lidt mere blålig end lyset fra halogenfilamentlamper. Nyere kviksølvlamper indeholder også natrium, hvilket fører til en lavere farvetemperatur og får lyset til at virke varmere. Halogenlamper udsender et kontinuerligt spektrum langt ind i det infrarøde område og udsender et varmere lys.
Halogenpærer, der sælges med den ekstra betegnelse "Xenon", har enten et farvefilter, der er dampdeponeret på pæren for at få lyset til at se blåligt ud, eller selve glaspæren er lavet af blåt glas for at efterligne den højere farvetemperatur for xenonudladningslamper. Dette reducerer dog lysudgangen noget.
Alle vores køretøjslamper overholder lovmæssige krav.
Særlige træk ved xenonlamper
- En elektronisk forkobling til køretøjets elektriske systemer på 12 og 24 volt er påkrævet til drift. Effektiviteten af disse forkoblinger er omkring 90 procent.
- Lampen tændes med en spændingsimpuls på op til 25 kilo volt.
- Det tager cirka 15 sekunder at opnå den fulde lysstrøm. Der er godkendelseskriterier for, at lysudbyttet skal opnås, når bestemte tidsenheder er gået.
- I kontinuerlig drift anvendes ca. 85 volt ved 400 Hertz firkantbølge. Nyere lamper fungerer på omkring 42 volt.
- Plug-in startere undgår EMC-problemer ved at placere tændingsenheden så tæt som muligt på lampeenheden.
Hvilke kriterier bruges til at skelne mellem køretøjs- og lastbillys i Conrad?
Type
Designet beskriver dannelsen af lys ved hjælp af lysende filamenter (og deres antal) eller gasudladning og fyldning af glaspæren samt andre detaljer. En bogstavsnummerkombination i henhold til ECE-direktivet bruges til dette.
Serie
Dette menupunkt viser mere end 40 mærker til lampeserier fra producenten, for eksempel Blue Vision Moto, Silverstar eller WhiteVision Xenon Effect.
Effekt
Ydelsen til en køretøjs- / lastbillampe er foreskrevet for den respektive placering. På Conrad varierer lampeeffekten fra 1,2 til 90 watt.
Driftsspænding
fra 6,8 til 85 volt.
Sokkel
Kombinationen af bogstaver og tal til basen giver information om lampens type og formål i køretøjet. Det første bogstav står for design af basen, for eksempel B for bajonetforbindelse eller S for sovesofa. Nummeret angiver diameteren på basen (uden forbindelser) efterfulgt af små bogstaver antallet af forbindelser.
Kategori
Her er halogen-, LED-, signal-, sofa- og xenonlamper samt lampesortiment og en lampetester opdelt.
FAQ - ofte stillede spørgsmål om bil- / lastbillygter
Hvad skal du passe på, når du udskifter bil- / lastbillygter?
- Lamperne, der bruges i motorkøretøjet, er anført i logbogen for at sikre korrekt udskiftning. Der vil du normalt finde oplysninger om tilgængeligheden af lamperne, f.eks. Bag klapper eller dæksler.
- Hvis lamper bruges parvis, skal den anden lampe, der følger med den, udskiftes med den defekte lampe.
- En pæres glaspære må ikke berøres med bare fingre. Talget afsættes på glasset, brænder og gør før eller senere lampen ubrugelig.
- Konventionelle bilpærer kræver ingen særlige bortskaffelsesforanstaltninger, ligesom halogenlamper. Gasudladningslamper skal bortskaffes på genbrugscentre, de elektroniske komponenter som elektronisk skrot.
Er det muligt at konvertere fra konventionel til xenon- eller LED-teknologi?
De nye belysningsteknologier kræver forskellige reflektorer, baser og muligvis forkoblinger, så udskiftning ikke er let mulig. Det tilrådes at konsultere bilproducenten eller forhandleren.
Hvor længe holder bil- / lastbillygterne?
Levetiden for konventionelle lamper er mellem 300 og 1.500 driftstimer afhængigt af design og anvendte materialer. Mekaniske stød og vibrationer har en negativ indvirkning på levetiden. LED-lampernes levetid er op til 10.000 driftstimer. Der er to specielle værdier for levetidsoplysningerne: B3 angiver den tid, hvorefter 3 procent af de testede lamper har svigtet. Værdien Tc kvantificerer den tid, hvorefter 63,2 procent af lamperne har svigtet.
Hvordan kan jeg genkende en defekt lyskilde til køretøj / lastbil?
I tilfælde af lamper med glødetråd er der kun driftstilstandene "intakte" eller "defekte". En fejlkilde er korrosion på pærebunden eller i stikkontakten, hvilket kan mærkes gennem reduceret lysudbytte eller flimring. Korrosion kan også betyde, at lamper ikke længere kan fjernes fra soklen, hvilket kan kræve, at hele reflektoren udskiftes. Med en lampetester (fås fra Conrad) kan en køretøjs- / lastbilslampe kontrolleres inden installation. I tilfælde af lamper med forkoblinger kan fejl mærkes ved flimrende og faldende lysudbytte. En pålidelig fejldiagnose kan udføres i et specialværksted.