Rådgiver
Teksten forneden er maskineoversat fra den tyske originaltekst.
Interessante fakta om quadrocopters, multicopters og droner
Der er sandsynligvis ikke andre fly, der er så fascinerende som en quadrocopter. Det hele startede meget lille for ikke så længe siden. De første flyvende kopimodeller blev udviklet af ressourcefulde elektronikingeniører og yderligere optimeret i samarbejde med erfarne modelpiloter.
Efter at de første godt flyvende kopimaskiner kom på markedet, blomstrede scenen bogstaveligt talt. Der er nu en passende kopimaskine til enhver applikation og ethvert budget. Hvorved det undertiden virkelig er overraskende, hvilke præstationsfunktioner der allerede tilbydes i prisniveauet på indgangsniveau.
Hvad er en quadcopter?
Hvordan fungerer en quadrocopter?
Hvordan styres en quadrocopter?
Hvilke typer quadcopter er der?
Hvad skal man overveje, når man køber quadrocopters?
Ofte stillede spørgsmål om quadrocopters og multicopters
Hvad er en quadcopter?
En quadrocopter eller quadcopter er en helikopterlignende model, der ligesom en helikopter kan tage af og lande lodret. I modsætning til en helikopter, der har teknisk kompleks mekanik, er fire vandret arrangerede propeller tilstrækkelige til en quadrocopter. Disse propeller drives hver af deres egen motor. De mekaniske komponenter er således begrænset til et minimum. Elektronikken med deres positions- og accelerationssensorer er betydeligt mere kompleks. Kun med dette kloge sensorsystem er en quadrocopter i stand til at flyde stabilt i luften.
Større kopimaskiner med høj belastningskapacitet er undertiden udstyret med seks eller otte propeller. I dette tilfælde betegnes flyet som hexacopters eller octocopters. Men også droner, multicopters, quadrocopters eller simpelthen multicopters er almindelige navne.
Quadrocopter klar til at starte med kameraet vendt fremad.
Hvordan fungerer en quadrocopter?
En helikopter har brug for en halerotor, så skroget ikke drejer mod rotorens rotationsretning.
For at en quadrocopter kan flyve, genererer fire vandret arrangerede propeller en nedadrettet luftstrøm. Hvis luftstrømmen er stærk nok, løftes modellen opad.
Imidlertid genererer en roterende propel eller rotor også et drejningsmoment på motoren eller på hele flyet. Hvis propellen drejer til venstre, vil flyet dreje til højre. Det er også grunden til, at mange helikoptere har brug for en halerotor.
Drejningen af hovedrotoren (blå pile) skaber et drejningsmoment på skroget (røde pile). Momentet kompenseres af effekten af halerotoren (grøn pil).
Afhængig af hvor stærk kompensationen er, kan den specifikke rotation af helikopteren også styres via halerotoren.
Denne momenteffekt forekommer også i en quadrocopter. Derfor bruger du et simpelt, men genialt trick:
Set ovenfra kører to propeller med uret, og de to andre propeller kører mod uret. Som et resultat annullerer de drejningsmomenter, der påvirker modellen hinanden, og quadrocopter behøver ikke en bom med en halerotor til stabilisering. Derudover er propellerne anbragt diagonalt i forhold til hinanden med samme rotationsretning.
Den eneste ulempe: der kræves kun to forskellige propeldesigner, så luften altid transporteres nedad uanset rotationsretningen. Især under vedligeholdelsesarbejde, eller hvis propellerne er blevet skruet ud til transport, skal du være opmærksom på motorernes eller propellernes rotationsretning under montering.
I øvrigt:
Vinkelpositionen for de enkelte propeller til hinanden betyder ikke noget. For når de flyver, har motorerne aldrig den samme hastighed, hvilket betyder, at vinkelpositionerne ændres kontinuerligt. Det er meget vigtigere, at propellerne er nøjagtigt afbalancerede og roterer uden vibrationer.
Altid to diagonalt anbragte propeller har samme rotationsretning.
Når alle fire propeller accelereres ens, starter copteren med en bestemt propelhastighed. Hvis hastigheden derefter reduceres en smule, svæver quadrocopter i en konstant højde.
Med yderligere ændringer i svævehastigheden stiger eller reducerer quadrocopter højden. Indbyggede positions- og accelerationssensorer genkender de mindste ændringer i flyveindstillingen og justerer hastigheden på de respektive motorer med det samme. Dette betyder, at multikopteren altid kan opretholde sin vandrette og stabile flyveposition.
Farverige propeller
På grund af den symmetriske struktur er det ofte ikke let at genkende den aktuelle orientering af modellen under flyvning.
Især når modellen er lille og langt væk. Af denne grund bruger producenter gerne propeller i forskellige farver.
I det viste eksempelbillede er de forreste propeller røde og de bageste propeller er blå.
Hvordan styres en quadrocopter?
For at flyve fremad fra svævningen, for eksempel, reduceres hastigheden på de forreste propeller (A og B) en smule, og hastigheden på de bageste propeller (C og D) øges lidt. Dette får copteren til at læne sig lidt fremad i starten. Luftstrømmen fra propellerne er rettet lidt bagud og skubber quadrocopter fremad.
For en flyvning baglæns er propellernes hastighedsændringer nøjagtigt det modsatte. Hastighederne på de forreste propeller (A og B) øges, og de bageste propeller (C og D) kører langsommere. Copteren flyver allerede baglæns.
Kontrol til højre og venstre følger det samme skema. Den eneste forskel er, at hastighederne på de to venstre og højre par propeller (A og C) eller (B og D) ændres.
Propellerne er markeret til præcis tildeling.
For at quadrocopter kan dreje på stedet i luften, ændres propellernes hastigheder simpelthen med samme rotationsretning.
Hvis hastigheden for de roterende propeller med uret (A og D) øges, og hastigheden for de roterende propeller mod uret (B og C) reduceres med samme mængde, forbliver den samlede løftekraft den samme. Quadrocopter vil fortsætte med at svæve i en konstant højde.
På grund af de forskellige propelhastigheder er momentene, der virker på quadrocopter, ikke længere afbalanceret. Han begynder derfor at dreje til venstre. Denne rotation omkring den lodrette akse (imaginær linje, der løber fra top til bund gennem quadrocopter) kaldes også "yaw".
Hvis propellernes hastighedsændringer mislykkes i den anden retning, drejer kopteren til højre.
Flyvningen i en bestemt retning, den ønskede højde og rotation af quadrocopter styres ved hjælp af de to pinde på fjernbetjeningssenderen eller controlleren. Nogle copters tilbyder også mulighed for at oprette forbindelse til en smartphone via WiFi. I dette tilfælde kan smartphonen også bruges til at styre kopimaskinen.
Hvilke typer quadcopter er der?
Quadrocopters er differentieret efter deres anvendelsesområde. Overgange mellem de enkelte områder er flydende.
Indgangsniveau quadrocopter
Kompakt quadrocopter på indgangsniveau med børnevenlig fjernbetjening.
Adgang til den fascinerende verden af quadcopter er allerede mulig uden store økonomiske udgifter. Derfor bruges disse modeller ofte som gaver til børn. Det er vigtigt, at fjernbetjeningen er designet til små børns hænder, og at propellerne har beskyttelsesstænger. Derudover bør en voksen overvåge flyveoperationer, så de kan gribe ind, hvis det er nødvendigt.
Ofte har entry-level modeller allerede et indbygget kamera. På denne måde kan de første oplevelser med fotos og videoer laves fra fugleperspektiv. Imidlertid er kameraets opløsning i de fleste tilfælde ikke særlig høj, og videoerne er lidt rystede på grund af en rastløs flytilstand. At filme og tage billeder er stadig en god tilføjelse til det sjove ved at flyve.
Og så de unge piloter ikke går glip af flyvende sjov, kan mange entry-level kopiere flyve spektakulære flips.
Fritids quadcopter
Typisk fritids quadrocopter med GPS-modtager og en gimbal-kameraophæng til rystefri videoer.
Quadrocopters bruges nu også til at tage fantastiske foto- eller videooptagelser af fritidsaktiviteter. Quadrocopters tilbyder meget god billedkvalitet og er nemme at kontrollere. På grund af deres højere vægt har de en væsentlig mere rolig flyveposition end de billigere entry-level modeller. Kamerastabiliseringssystemer (kardanled) sikrer rystefrie fotos og videoer.
Ved at modtage navigationssatellitter kan flyet orientere sig i rummet, automatisk svæve på plads og udføre autonome flymanøvrer selv under blæsende forhold.
Særligt smart: nogle eksemplarer kan også foldes kompakt sammen og kræver derfor meget lidt plads i din feriebagage eller i din rygsæk.
Industrielle droner
Industriel drone med 6 rotorer, der kan bruges til film- og fotofremstilling samt til inspektionsopgaver.
Navnet er lidt vildledende, fordi disse avancerede fly også bruges med succes i handel og landbrug såvel som af myndigheder. Men fotografer og journalister nyder også at arbejde med disse systemer.
Hovedfokus for disse droner er at bringe et kamera i en position, der ville være vanskelig eller umulig at nå fra jorden. Den nøjagtige inspektion af strukturer eller skorstene er børns leg. Kompleks stillads eller farlige klatringaktiviteter er ikke længere nødvendige.
Flyvende kamerastativ er også ideelle til film og foto. Kombinationen af forskellige flyve- og filmtilstande skaber betagende optagelser, der ellers kun ville være mulige med usædvanlig stor indsats.
Fordi brugeren normalt koncentrerer sig fuldt ud om kamerabillederne, er flyvning næsten en mindre sag. Derfor overtages kontrollen stort set af elektronikken i dronen. Foruden en GPS-modtager er et kompas og omfattende sensorer til positions- og forhindringsdetektering ombord for autonom flyvning.
Race droner
Race copters er kompakte, stabile og virkelig hurtige på farten.
Race copters eller race droner er rene sjove enheder, der kræver stor følsomhed og stærke nerver. Fordi disse droner flyttes med maksimal hastighed på en racerbane med porte og pyloner. Til dette formål er løbsdronerne udstyret med kameraer, der transmitterer deres billeder live til pilotenes FPV-briller. Piloterne ved fjernbetjeningssenderen oplever derefter racerhandlingen fra cockpitperspektivet. Men også for tilskuere, der ser handlingen mere eller mindre udefra, er det altid fascinerende, hvor hurtige og smidige disse racere er.
Færdige racerkopere tilbydes til indrejse på scenen, som du kan opleve den ægte racerfølelse med. Erfarne modelbyggere bygger deres egen racermaskine med den højeste kvalitetsteknologi for at finde den bedste opsætning til deres behov. Disse racercoptere er også ekstremt stabile, så racingulykker og crash er overraskende upåvirket.
Hvad skal man overveje, når man køber en quadrocopter?
Hvilken model du vælger afhænger i sidste ende af flere faktorer, som vi har angivet for dig her:
Formål og anvendelsesområde
Entry-level modeller er ideelle til folk, der bare vil teste at flyve med en quadrocopter. Man skal dog sikre sig, at de små og lette kopimaskiner kun er betinget egnet til udendørs brug på grund af deres følsomhed over for vind.
Med en kopter til fritidsaktiviteter eller endda til kommerciel brug er det desværre ikke så let at vælge den rigtige model. Du skal tænke nøje over, hvad du vil gøre, og hvilke funktioner der kræves. Mens vandrere og bjergbestigere foretrækker kompakte prøver, vil en tagdækning eller skorstensfejer være mere opmærksom på brugervenlighed og præcis svævning. Fotografer og videografer fokuserer derimod på billedkvalitet og lange flyvetider.
Indbygget kamera
Kameraerne i entry-level copters efterlod ofte noget at ønske med hensyn til videokvalitet eller linsejustering. Hvis du sætter pris på kvalitet her, skal du helt sikkert vælge en model med elektronisk billedstabilisering. Det er endnu bedre, hvis selve kameraet er mekanisk stabiliseret ved hjælp af en kardan. Dette betyder, at copterens vippebevægelser ikke overføres til kamerabeslaget.
Ud over kameraets opløsning spiller lagring af fotos og videoer også en vigtig rolle. Hvis lagringen ikke udføres på et medfølgende SD-kort, kan overførselsfejl blive synlige som billedforstyrrelser.
GPS-funktion
Funktionen kaldes GPS, men ud over navigationssatellitterne i Global Positioning System modtages og evalueres de russiske Glonass-navigationssatellitter ofte. Som et resultat kan quadrocopter opretholde deres svævende position meget præcist selv under blæsende forhold og om nødvendigt udføre autonome flymanøvrer.
Droner uden GPS har også et stabiliseringssystem, men dette vedrører kun den vandrette justering under flyvning. Du kan ikke se, om de flyttes sidelæns, f.eks. Af vindens handling.
Vigtigt!
GPS fungerer kun udendørs. Når de bruges indendørs, er signalerne fra satellitterne skyggefulde, hvilket betyder, at GPS-baserede funktioner ikke fungerer eller ikke længere fungerer pålideligt.
Registrering af forhindringer
God forhindringsdetektering spiller en stadig vigtigere rolle. Især når der anvendes automatiske flymanøvrer såsom opfølgningsfunktion eller automatisk hjemkomstfunktion.
Men denne funktion er også ofte meget nyttig i regelmæssige flyvninger. Fordi det fra en bestemt afstand er meget vanskeligt korrekt at vurdere den rumlige dybde og dermed den faktiske afstand til en forhindring.
Batterilevetid
De opnåelige flyvetider er ofte udgangspunktet for startmodeller. Fordi de ret små modeller ikke er i stand til at bære store og tunge batterier. Den flyvende sjov er ofte forbi efter 5 minutter, og flybatteriet skal genoplades. Det tilrådes derfor at vælge en model, hvor batterierne også kan oplades uden for modellen. Dette betyder, at du kan fortsætte med at flyve med et erstatningsbatteri, mens det tidligere brugte batteri genoplader sine batterier på opladerkablet.
Større kopimaskiner har normalt længere flyvetider, og ekstra batterier er undertiden inkluderet i leveringsomfanget. Hvis ikke, fås ekstra batterier som ekstraudstyr.
Købspris
Et andet købskriterium, som ikke bør undervurderes, er prisen. Men hver bruger skal selv bestemme, om han kan klare sig uden visse funktioner til fordel for en lavere pris. I tvivlstilfælde er det umagen værd at kontakte en specialistrådgiver i en Conrad Electronic-afdeling og afklare alle åbne spørgsmål personligt.
Yderligere hyppigt stillede spørgsmål om quadcopter
Hvad er en gimbal?
En kardan er en stabiliseret kameramontering. Som et resultat transmitteres dronningsbevægelser under hurtige retningsændringer i flyvning ikke til kameraet. Det rolige kameraarbejde, der genereres på denne måde, sikrer derefter absolut rystefri videoer.
Hvad skal overvejes, når du bruger droner?
Brug af droner er underlagt lovbestemmelser, der er nøjagtigt reguleret i den nuværende droneforordning. Der skal også være gyldig forsikringsdækning. Hvis brugen af droner ikke er dækket af den eksisterende ansvarsforsikring, kan passende forsikring tegnes gennem den tyske Model Aviation Association.
Hvad betyder FPV?
Forkortelsen FPV står for "First Person View" og betyder noget i retning af "view from the cockpit". Til dette formål er der monteret frontvendte kameraer i modellerne, som videresender deres signaler til monitor eller FPV-briller. Brugeren styrer derefter sin model i henhold til kamerabillederne og har indtryk af, at han selv sidder i cockpittet.
Hvad betyder hovedløs funktion?
Når quadrocopter drejer, mens den svæver, ændrer bevægelsesretningerne sig fra modelpilotens perspektiv. Dette er især mærkbart, når copteren vender mod piloten efter en halv omgang. Hvis senderen styres til venstre på dette tidspunkt, bevæger modellen sig til højre fra pilotens synspunkt.
I hovedløs tilstand betyder det ikke noget, hvilken retning fronten på modellen vender. Hvis senderen styres til venstre, flyver quadcopteren altid til venstre fra pilotens synspunkt.